Tips

Betere Zelfverzorging: 15 Tips

Mensen met autisme hebben vaak last van executieve functies, of het beginnen aan dingen. Dit kan natuurlijk ook impact hebben op het verzorgen van jezelf. Het kan bijvoorbeeld moeilijk zijn om een routine in te bouwen of om consequent je tanden te poetsen of je haren te wassen. Als dit zo is bij jou… I’ve got you! Hier zijn 15 tips voor een betere zelfverzorging:

1. Plan een vast tijdstip in

Als je elke dag rond dezelfde tijd je tanden gaat poetsen of je haren gaat kammen, wordt het makkelijker om een routine hierin te vinden. Schrijf het in je agenda of in je dagplanning wanneer je je ochtend- en avondritueel wil doen, en ook wat je dan wil doen.

2. Koppel de zelfverzorging aan een andere activiteit

Als je je tanden poetst terwijl je wat scrolt op je mobiel of je haren kamt tijdens het tv kijken, gaat het allemaal net wat makkelijker. Je kan ook een muziekje of podcast opzetten tijdens het douchen. Misschien vind je het dan wel zo leuk dat je nooit meer onder de douche vandaan komt!

3. Creëer een routine

Het creëren van een routine kan best wel lastig zijn, maar is toch een goede tip om rekening mee te houden. Wanneer je een routine maakt, gaat alles uiteindelijk zo goed als vanzelf. Executieve functies zijn lastig, maar niet onmogelijk (meer weten over wat executieve (dis)functie inhoud? Lees dan hier)

4. Gebruik oordopjes

Als je het geluid van het trillen van een tandenborstel niet uit kan staan, is het een idee om oordopjes in te doen.

5. Gebruik een handtandenborstel

Ook kan je met een handtandenborstel gaan poetsen. Een handtandenborstel is ook beter als je niet tegen het gevoel van een elektrische tandenborstel kan.

6. Probeer kindertandpasta

Verder irriteert de smaak van mint je misschien als je je tanden poetst. Probeer dan eens kindertandpasta. Deze soorten tandpasta zijn vaak milder van smaak en daardoor minder prikkelend.

7. Begin klein

Als je niet de moeite wilt doen om 3 minuten te poetsen, kan je altijd beginnen met één minuut.

8. Gebruik 2-in-1 producten (of 3-in-1)

Douchen kan ook een prikkel zijn. Zoals hiervoor gezegd wordt dit makkelijker gemaakt door 2-in-1 of 3-in-1 producten te kopen. Zo maak je het zo makkelijk mogelijk voor jezelf om over die drempel van het douchen te komen. Je hoeft zo weinig moeite te doen om alles gedaan te krijgen.

9. Zet een muziekje op

Een muziekje of podcast kan je ook een beetje afleiden van het geluid en laat de tijd sneller voorbij gaan.

10. Probeer een regendouche

Als je last hebt van het geluid is een regendouche misschien een oplossing. Deze voelen vaak zachter en zijn vaak ook minder luid.

11. Douchekop met verschillende standen

Een douchekop met verschillende standen kan ook helpen met verschillende behoeften. Een stevige straal of een zachtere straal bijvoorbeeld.

12. Een anti-klit borstel

Bij het borstelen van je haren kan je een anti-klit borstel gebruiken voor minder pijn en een minder trekkend gevoel.

13. Een kort koppie

Je kan natuurlijk ook een wat meer drastische maatregel nemen en je haar kort laten knippen of zelfs scheren. Er zijn genoeg leuke, korte kapsels om uit te kiezen.

14. Droogshampoo

Droogshampoo kan ook een uitkomst bieden. Als je haar vet is, maar je hebt geen zin of tijd om te douchen, kan je altijd wat droogshampoo gebruiken om er toch fris uit te zien.

15. Doe niet teveel in één keer

Probeer niet teveel te willen in één keer, maar bouw het rustig op. Als je teveel wilt doen, is de kans dat het mislukt vele malen groter.

Conclusie

Er zijn genoeg dingen om te veranderen als je beter jezelf wil verzorgen. Voor mensen met autisme is dit nou eenmaal wat lastiger dan voor anderen. Deze tips werken voor mij en hopelijk zit er eentje tussen die jou ook helpt. Al is het maar één van de suggesties die ik geef. Uiteindelijk moet je natuurlijk ook wat discipline en doorzettingsvermogen hebben, maar deze tips zijn ervoor gemaakt om hier minder van nodig te hebben. Voor nog meer tips kun je kijken in mijn artikel: omgaan met executieve disfunctie, 21 tips.

Hebben deze tips je geholpen? Of heb je nog andere tips die misschien iemand kan helpen? Laat het weten in de comments!

Author

insandauts@gmail.com
Welkom! Ik ben Zoë-- eigenaar van Ins and Auts. Ik ben geboren in 2000 en heb in 2016 de diagnose autisme gekregen. Tot ik 20 was, deed ik hier helemaal niks mee. Ik dacht dat het niet zoveel impact had op mijn leven... I stand corrected. Op mijn 21ste kwam er een keerpunt in mijn leven en ben ik Ins and Auts begonnen, zodat iedereen toegang heeft tot de kennis en tips die ik te delen heb!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.